EMS 2024

European Meteorological Society (EMS) holdt i år sin årlige konferanse i Barcelona, og jeg deltar nok en gang. I år stiller jeg som foredragsholder på to foredrag, og er med som medforfatter på til sammen 5 foredrag (Den som holder foredraget er uthevet):

  • EMS 2024: The Norwegian State of the Climate Event, Reidun Gangstø, Magne Velle, and Hans Olav Hygen
  • EMS 2024: The cold blue dot - Winter of 2023 - 24 in Scandinavia, Karianne Ødemark, Reidun Gangstø, and Hans Olav Hygen
  • EMS 2024: Changing climate of Bangladesh, Md. Bazlur Rashid, Afruza Sultana, S M Quamrul Hassan, Elinah Kuya, Kajsa Parding, and Hans Olav Hygen
  • EMS 2024: SAREPTA - MET Norway's involvement in capacity building, Teferi Dejene Demissie, Elinah Khasandi Kuya, Hans Olav Hygen, Iselin Heimdal Skjervagen, Lars Robert Hole, Lene Østvand, and Rasmus E. Benestad
  • EMS 2024: Temperature indices in Norway, Helga Therese Tilley Tajet, Inger Hanssen-Bauer, Reidun Gangstø, Anita Verpe Dyrrdal, Irene Brox Nilsen, Ole Einar Tveito, Andreas Dobler, and Hans Olav Hygen

De to foredragene jeg holdt er lenket i listen over.

Inntrykk:

Mandag lar seg enklest oppsummere av Mark Payne fra DMI: "Vi gjør alle det samme". Og etter å tilbrakt en dag med klimatjenester som fokus, Mark har helt rett! Sesjonene jeg fulgte var OSA3.4 "New indicators of climate change" og OSA3.5 "Deriving actionable information from climate data". Sveits prøver seg på noe "nytt" Warming Levels istedenfor tidslinjer, men dette tror jeg blir for abstrakt for brukerne.

Tirsdag: Startet omtrent som mandag avsluttet, mer av det samme i ES 1.4 National and international climate services: user engagement and governance. Den enkle sannheten er at vi har så mye data nå at det er en stor jobb igjen med hvordan gjøre dette forstått for brukerne.
I kapasitetbyggingssesjonen ble det nok en gang at her benyttes det store summer på å hjelpe et behov som er enda større, og at ikke bare må vi få mottakerlandene til å snakke sammen, men må ta samme medisin selv.

Onsdag ble en dag der fokuset ble på kommunikasjon, førts om kommunikasjon av usikerheter (ES2.2 Communicating science and dealing with Uncertainties) deretter vær og klima i media (ES2.1 Communication and media) i det som må være den mest fantastiske konferansesalen jeg har opplevd

I den første sesjonen ble det klart at vi legger veldig mye forskjelling i usikkerhet, alt fra hvordan en velger ut beste prossessen for å analysere data for brukerne, mismatch i romlig ot temporal oppløsning mellom hva vi kan gi og hva brukeren ønsker osv. En annen ting som slår en på slike konferanser er at tekst på lysbilder fungerer latterlig dårlig. Og er det mikrofon der så prat i den, ikke stå på siden!

En helt annen sak er lunsj. Det er satt av en time til lunsj her, men restauranter bruker ofte 20-30 minutter bare på å ta bestillinger. Når sesjonen er forsinket i tillegg slik at en kommer 15 min sent ut, ryker alle tidsskjemaer.

Etter lunsj prøvde jeg noe nytt, klokken 16 var jeg direkte inne i Studio 2 på P2 og snakket om utviklingen i meteorologi og klima, og hva vi gjorde her nede.

I kveld inviterer arrangøren og byen til Festa!

Torsdag ble min siste dag på årets EMS. Jeg deltok på sesjon ES1.3 Weather and climate risks and associated impacts to society. Her var det mye interresant stoff om hvordan været påvirker oss.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

CVI-Den Kuriske Landtunge

2024 på vei mot rekord